Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har udviklet en ny måling om samtaler i jobcenteret, særligt samtaleformen af disse samtaler. Den nye måling viser antallet af samtaler afholdt i jobcenteret, fordelt på om samtalen er afholdt fysisk, telefonisk eller som videosamtale.
Flere ledige vælger telefoniske samtaler
Tallene viser, at andelen af samtaler afholdt som telefoniske eller videosamtaler toppede i 2021 med 69 procent. Dette skyldes corona-nedlukningen, hvor jobcentre var pålagt, at så mange samtaler som muligt skulle holdes digitalt. Efter genåbningen er andelen af telefoniske og videosamtaler dog ikke faldet til niveauet før corona. Fra 2019 til 2023 er andelen af telefoniske og videosamtaler således steget fra 22 til 44 procent. Dette skyldes bl.a. lovændringer på området, der er lavet på baggrund af jobcentrenes positive erfaringer med telefoniske og videosamtaler.
De digitale samtaler er især populære blandt sygedagpengemodtagere og personer i forrevalidering og revalidering. Sygedagpengemodtagere kan således vælge, at alle deres opfølgningssamtaler bliver afholdt digitalt for at tage hensyn til deres sygemelding. Personer på forrevalidering og revalidering vil typisk være under uddannelse, optræning eller omskoling, hvor det vil være fordelagtig for revalidenderne ikke at skulle tage tid væk fra uddannelsen for at deltage i en fysisk samtale i jobcenteret.
Om målingen
Den nye måling fokuserer alene på jobsamtaler, sygeopfølgningssamtaler og fællessamtaler afholdt i jobcenteret og omfatter alene samtaler givet til ydelsesmodtagere.
Den nye måling viser:
- Det samlede antal jobsamtaler, opfølgningssamtaler og fællessamtaler afholdt i jobcenteret for alle ydelser siden 2011.
- Antallet af samtaler afholdt ved fysisk fremmøde.
- Antallet af samtaler afholdt telefonisk.
- Antallet af samtaler afholdt ved videomøde, fx skype eller teams.
- Antallet af samtaler afholdt med anden kontakt. Dette omfatter bl.a. samtaler afholdt direkte på et arbejde, eller samtaler der sker gennem en tredje person.
Målingen kan, foruden kommuner, fordeles på ydelser og varighed på ydelsen ved tidspunktet for afholdelse af samtalen. Målingen bliver opdateret månedligt og kan fordeles på måneder, kvartaler og år.
Gå til målingen: Samtaleformer