17.07.2025
Om antal rådighedssanktioner
Hvad viser målingen?
Måling 1: Antal sanktioner i alt
Målingen viser, hvor mange rådighedssanktioner kommunerne har givet til uddannelseshjælpsmodtagere inden for den valgte periode.
Måling 2: Antal sanktioner fordelt på type
Målingen viser det samlede antal rådighedssanktioner givet til uddannelseshjælpsmodtagere inden for den valgte periode fordelt på sanktionstype.
Måling 3: Andel sanktionerede ledige
Målingen viser andelen af ledighedsberørte uddannelseshjælpsmodtagere inden for den valgte periode, der har modtaget en sanktion.
Måling 4: Gnsn. antal sanktioner pr. sanktioneret ledig
Målingen viser det gennemsnitlige antal sanktioner per sanktioneret uddannelseshjælpsmodtager inden for den valgte periode.
Hvordan er målingen beregnet?
Måling 1: Antal sanktioner i alt
Målingen viser, hvor mange rådighedssanktioner, der samlet set er givet til uddannelseshjælpsmodtagere inden for den valgte periode.
Alle sanktioner, der er givet i en periode indgår i opgørelsen også selvom en person må have modtaget flere sanktioner i samme perioden.
Sanktionerne fordeles på ydelsesområde efter den ydelse personerne modtog på tidspunktet for sanktionen. Der medtælles kun sanktioner, hvor personerne på tidspunktet for sanktionen modtog en ydelse.
Måling 2: Antal sanktioner fordelt på type
Målingen viser, hvor mange rådighedssanktioner, der er givet til kontanthjælpsmodtagere inden for den valgte periode opdelt på sanktionstype.
Sanktionsreglerne for kontanthjælpsmodtagere er senest ændret med virkning fra 1. januar 2014, jf. lov om aktiv socialpolitik. Fra denne dato kan kommunerne give fire forskellige sanktioner til kontanthjælpsmodtagere
Ophør af ydelse – hjælpen ophører, hvis personen afviser et tilbud, eller har gentagen udeblivelser af et så betydeligt omfang, at det må sidestilles med en afvisning af tilbuddet. Hjælpen ophører tilsvarende hos ægtefællen, jf. § 41.
Skærpet rådighed – hjælpen stoppes i en periode på op til 3 måneder, hvis personen gentagne gange uden rimelig grund har undladt at opfylde sin pligt til at stå til rådighed, og kommunen konkret vurderer, at personen med sin adfærd udviser en manglende vilje til at stå til rådighed. Personen modtager i denne periode kun hjælp for de dage, hvor personen møder op i tilbud, daglige samtaler eller daglige møder i jobcenteret, jf. § 40 a.
Periodesanktion:
- Udeblivelse fra tilbud – sanktionen trækkes i hjælpen for det antal dage, hvor den ledige eksempelvis er udeblevet fra et tilbud, jf. § 36.
- Udeblivelse fra samtale – sanktionen trækkes i hjælpen for det antal dage, hvor den ledige eksempelvis er udeblevet fra en jobsamtale, jf. § 37.
- Mgl. tilmelding/cv/tjekke jobforslag – sanktionen trækkes i hjælpen for det antal dage, hvor den ledige eksempelvis har undladt at tilmelde sig som arbejdssøgende i jobcentret, jf. § 38.
Punktsanktion – sanktionen trækkes som et beløb i hjælpen, svarende til tre dagssatser, for eksempelvis at have ophørt med sit arbejde, jf. § 39.
For periodesanktionerne (der strækker sig over tid) tæller sanktionen med i den periode, hvor sanktionen påbegyndes. For punktsanktioner tæller sanktionen med i den måned, hvor den er givet. For skærpet rådighed, tæller sanktionen med i den periode, hvor sanktionen påbegyndes. For ophør af ydelsen, tæller sanktionerne med i den periode, hvor hjælpen ophører.
Der kan kun trækkes én punktsanktion per måned, det betyder, at punktsanktionen kan gemmes og dermed trækkes fra hjælpen i op til 3 måneder efter, at den er givet, men det er stadig sanktionstidspunktet, der er gældende for, hvornår den tælles med i statistikken.
Måling 3: Andel sanktionerede ledige
Målingen opgør det samlede antal uddannelseshjælpsmodtagere, der i den valgte periode har modtaget en rådighedssanktion i forhold til det samlede antal berørte uddannelseshjælpsmodtagere i samme periode.
Nogle ledige sanktioneres ikke i løbet af deres ledighedsperiode, mens andre modtager én eller flere rådighedssanktioner. Denne måling belyser, hvor mange (unikke) personer, der har modtaget en rådighedssanktion inden for den valgte periode. Opgørelsen viser den procentdel af det samlede antal ledighedsberørte uddannelseshjælpsmodtagere, der har modtaget en rådighedssanktion inden for den valgte periode.
Måling 4: Gnsn. antal sanktioner pr. sanktioneret ledig
Målingen viser hvor mange rådighedssanktioner, der gennemsnitligt er blevet givet inden for den valgte periode til uddannelseshjælpsmodtagere med en sanktion.
Nogle ledige sanktioneres slet ikke i løbet af deres ledighedsperiode, mens andre modtager én eller flere rådighedssanktioner. Denne måling belyser, hvor mange sanktioner, der inden for den valgte periode gennemsnitligt bliver givet til den del af de ledige, der modtager en sanktion.
Matchkategori for ledighedsberørte er opgjort ultimo perioden eller det afsluttede forløb.
Fra 1. september 2015 er indført en selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt overgangsydelse (ændret betegnelse fra integrationsydelse januar 2020), der træder i stedet for uddannelses- eller kontanthjælp for nytilkomne flygtninge og familiesammenførte udlændinge samt personer, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravet. Fra 1. juli 2016 får alle i denne gruppe selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt overgangsydelse. Indførelsen af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt overgangsydelse betyder, at udviklingen i uddannelses- og kontanthjælp efter 1. september 2015 skal tolkes med varsomhed.
Konvertering af data
I begyndelsen af 2015 overgik KMD kommuner til at anvende et nyt modul til registrering af jobplaner og aktiveringstilbud. I forbindelse med overgangen til dette nye modul, Momentum, har der været problemer, især i de tidligere WorkBase kommuner, med at registrere forseelser korrekt i sagsbehandlingssystemet. Det kan have betydet, at der er nogle hændelser, der ikke er blevet registreret i sagsbehandlingssystemet og derfor ikke er behandlet i kommunen. Dermed kan niveauet for antallet af rådighedssanktioner være undervurderet i 1. kvartal af 2015.
For at undgå databrud i tidsserien er alle sanktioner, der er givet før den 1. oktober 2009, konverteret til de nye sanktionstyper.
De fleste sanktioner er konverteret én til én. Sanktionerne er konverteret således:
- Forholdsmæssig reduktion → Periodesanktion
- 1/3 reduktion i 2 uger → Periodesanktion
- 1/3 reduktion i 3 uger → Punktsanktion
- Midlertidig afbrydelse → Periodesanktion
- Stop af ydelse → Ophør af ydelse
- Nedsættelse af ydelse til SU-niveau → Periodesanktion
For tilbagebetalingssanktioner og 1/3 reduktion i 20 uger er det ikke muligt at lave en én til én konvertering. For disse sanktioner er der lavet følgende konverteringsregler:
- Tilbagebetalingssanktionerne er delt op på hhv. tilbagebetalingssanktioner, punktsanktioner og periodesanktioner afhængig af om der er tale om en gentagelsessanktion, samt hvilken matchgruppering de havde på sanktionstidspunktet.
- 1/3 reduktion i 20 uger er fordelt på hhv. periode- og punktsanktioner. Da der er tale om en gentagelsessanktion er sanktionen fordelt afhængigt af, hvilken sanktion den ledige har modtaget indenfor 12 måneder før sanktionsdatoen.
I 2006 var det ikke muligt at opgøre sanktionstyperne ”stop af ydelse” og ”nedsættelse af ydelse til SU-niveau”, derfor giver sanktionsniveauet for 2006 ikke et samlet billede af samtlige sanktioner.
Hvad kan målingen fordeles på?
Målingerne skal fordeles på geografisk område og periode. Derudover kan målingerne fordeles på køn, herkomst, matchkategori og varighed på ydelse.
Læs mere om fordelingsvariable
Hvor kommer data fra?
Data kommer fra kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer.
Hvor ofte kommer der nye tal?
Målingen opdateres hver måned. Ved valg af måling fremkommer en uddybning af den valgte målingsgruppe, der bl.a. oplyser hvornår målingen sidst blev opdateret, og hvornår den næste opdatering forventes. Du kan i øvrigt få et fuldt overblik over opdateringskadencen for alle målinger under topmenupunktet Opdateringskalender.
Flere spørgsmål?
Find kontaktinformationer på kontaktsiden.